Uczymy się języków obcych. Większość z nas poznaje je w szkole, to właśnie dobra znajomość i opanowanie słówek, decyduje, jaką ocenę dostaniemy w szkolę, czy dostaniemy pięć czy może, niestety, nie przejdziemy do następnej klasy. Bez dobrego opanowanie języka nie dostaniemy dobrej, ciekawej pracy, znajomość języków obcych to teraz konieczność. Umiejętność rozmowy w języku obcym pozwala nam na poznanie innych krajów, przeżycie wspaniałej przygody,

Z tych powodów poświęcamy dużo wysiłki na naukę, jednak często nie jesteśmy zadowoleni z wyników. Czemu?
Gdyż większość osób korzysta z nieskutecznych metod zapamiętywania. Czy ty też tak robisz? Bierzesz do ręki podręcznik, wypisujesz skrupulatnie słówka, w jednej kolumnie znaczenie polskie, w drugiej angielskie. I wtedy mozolnie, kilkakrotnie czytasz te słówka, Raz za razem je powtarzając. Czerwony – rouge, czerwony –rouge. I tak w kółko. A gdy przychodzi dzień testu - niestety nie możesz sobie przypomnieć znaczenia słowa. Jak to było - czerwony? I pusta głowa, wiesz ile czasu zmarnowałeś nad nauką, a nie możesz sobie nic przypomnieć.
A czemu? Gdyż niestety wykorzystujesz tylko jedną umiejętność własnego mózgu, – „jeśli często słyszę dwa wyrazy obok siebie zapamiętam je”. Niestety, co pokazują wyniki nauki, ta metoda jest wyjątkowo nieefektywna. Musimy wykorzystać inne naturalne umiejętności, aby zacząć uczyć się skutecznie i efektywnie. Im łatwiej i szybciej będziesz się uczyć, tym szybciej osiągniesz efekty – dobrze opanowany język, dobrą ocenę w szkole, dobrą pracę, możliwość zwiedzenia egzotycznych krajów.

W jaki sposób zapamiętujemy informacje.
1) Mózg w czasie procesu zapamiętywania stara się skojarzyć informacje, której ma się nauczyć z informacją, którą już wcześniej posiada.
2) Mózg zapamiętuje łatwiej wydarzenia, miejsca, postacie, ludzi, ruch niż suche, abstrakcyjne fakty, a właśnie takich suchych informacji jest pełno jest w szkole.
3) Wydarzenia, które są niecodzienne, przesadzone, groteskowe łatwiej zapamiętać, niż te zwykłe, codzienne.
4)Jeśli chcemy zapamiętać suchy, abstrakcyjny fakt jak słowo w języku angielskim, wzór matematyczny mózg musi skojarzyć go sobie z informacją znaną już wcześniej, a jeszcze lepiej jak wyobrazi sobie słowo albo wzór matematyczny w postaci obrazu, gdzie widzi rzeczywiste miejsca - które znamy, ludzi- których znamy, znane przedmioty i to najlepiej w takiej formie, która jest groteskowa, przesadzona i niecodzienna.

Dlatego też, musimy wykorzystać wszystkie zdolności naszego mózgu w procesie zapamiętywanie słówek w czasie nauki języka obcego.
Na szczęście są metody, które pozwolą opanować umiejętność skutecznego zapamiętywania słówek. Być może widziałeś w telewizji konkursy gdzie bite są rekordy, zapamiętane setki rzutów kością, zapamiętanie całej tali kart. Nie są to ludzie, którzy już urodzili się z super-pamięcią, geniusze zapamiętywania. Są to zwykli ludzie, z takim jak nasz umysł, po prostu dobrze opanowali tak zwane metody mnemotechniczne.
Zaraz przedstawię ci metodę mnemotechniczną, która pozwali znacznie łatwiej zapamiętać słówka w języku obcym.
Być może z początku wydadzą ci się zbyt dziecinne, ale pamiętaj – przy użyciu tych metod są bite rekordy w zapamiętywaniu, podobne metody stosowali już dostojni rzymscy senatorowie.

Musimy wykorzystać cechy pamięci długotrwałej - zapamiętuje ona wydarzenie, ludzi, ruch, akcje, coś, co jest niecodzienne, groteskowe, pełne emocji i najlepiej jak w środku wydarzeniem jestem JA ( każdy z nas większą uwagę zwraca na to co dotyczy bezpośrednio nas). Zwróć uwagę, że tych cech pozbawionych jest 90% informacji, które musimy zapamiętać w szkolę. Jakie jest rozwiązanie, musimy zamienić martwe informację na takie gdzie jest pełno ruchu, akcji, wydarzenie.

Weźmy na rozgrzewkę słowo polskie - konsternacja - czyli zdziwienie, zmieszanie, zakłopotanie. Jak je zapamiętać, możemy powtarzać w kółko słowa "konsternacja - zdziwienie" ale czy jutro będziemy mogli zapamiętać, wątpię.
Dlatego rozbijmy słowo konsternacja na trzy słowa - koń - ster - nacja (zwróć uwagę na to, że sylabę kon zamieniliśmy na koń, coś łatwiejszego do wyobrażenia). Trochę lepiej już możemy z czymś skojarzyć, ale jeszcze nie jest doskonale, brakuje ruchu, zaskoczenia, groteski.
Dlatego wyobraź sobie, że siedzisz w klasie na lekcji polskiego - gdy nagle do sali wchodzi koń, zapada konsternacja (a może koństernacja), wyobraź sobie jak wszyscy naokoło maja zdziwioną minę, wyobraź sobie zaskoczenie swojej nauczycielki - czyli konsternacje. Koń nagle staje na dwóch nogach, wyjmuje ster i próbuje nim sterować, wyobraź sobie jak wygląda ster - taki jak na statkach, jakby żywcem wzięty z filmu Piraci z Karaibów, duży drewniany, z napisem Jack Sparrow na środku steru, jak koń próbuje nim sterować używając swoich kopyt. Kiedy nagle do sali wchodzi nacja (czyli naród) - gromada Chińczyków, wypełniają całą salę, wywieszają całą salę flagami Chińskimi, rozrzucają wszędzie ryż. To jest dopiero konsternacja.
Dziwaczne - jak najbardziej. Groteskowe - jak najbardziej. Głupie - tak. Ale spróbuj to zapomnieć. Zawsze będziesz to pamiętać. A myślisz, że jak ktoś zapyta ciebie, albo nie daj Boże na kartkówce, w teście na certyfikat języka obcego, w czasie ważnej rozmowy w języku obcym, będziesz musiał znać odpowiedź na pytanie - "Co to jest konsternacja". Zakład, że będziesz pewien, że to zdziwienie, zmieszanie, zakłopotanie.

Jeszcze raz powtórzmy zasadę
1)Zamieniasz obce nieznane ci słowo na kilka podobnie brzmiących wyrazów
2)Wyobrażasz sobie groteskowy obraz pełen akcji, w której bierzesz udział - który zostaje zapisany w pamięci długotrwałej

Wypróbujmy tą metodę do nauki słówek w języku angielskim.

  1. .vanish - zniknąć - idziesz ulicą - i nagle na niebie pojawia się ogromna butelka z płynem vanish, ciecz wylewa się naokoło ciebie, na ludzi, na pobliskie budynki, wszystko znika, tak jak plamy na ubraniach
  2. serenity - spokój - popatrzmy na wikipedię a dokładnie na słownik wiktionary - usłyszmy jak brzmi to słowo -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/En-us-serenity.ogg - znajdźmy podobnie brzmiące słowo - ser, nity. Teraz wyobrażenie. Wyobraź sobie tłum, gdzie każdy czegoś od ciebie chce, zrób to, zrób tamto. Agh! Nagle wchodzisz do swojego pokoju, zamykasz drzwi, kładziesz się na tapczanie, nikogo nie ma, nikt nic nie chce, totalny spokój, ech spokój i odprężenie, nagle przez sufit wpada ogromny kawałek sera, przygniata ciebie (jest tak wielkie, że ledwo możesz go objąć - zasada groteski), koniec z spokojem, i co najgorsze przez ser przebija się ogromny stalowy, zardzewiały nit. Ech nawet w swoim pokoju nie znajdziesz spokoju (zwróć na podobieństwo brzmienia tych słów - następne ułatwienie - jak jest spokój po angielsku - spokój, spokój, ej to podobnie jak pokój, a pamiętam, mój pokój wpada ser i nit - czyli serenity).

Pewnie powiesz ok. Wygląda ciekawie, trochę zwariowana metoda, nawet trochę pomaga. Ale przecież jak chcę zapamiętać np.: serenity - to zapamiętuje ser i nity, czyli ucieka mi litera e. A nie wszystkie brzmienia słowa w formie audio mogę znaleźć w wikipedi. I jak mam wybierać wyrazu do zapamiętania, chce nauczyć się najpierw słów, które są najczęściej używane.
Ok. Zwykle znajomość dwóch bliskobrzmiących podobnych wyrazów wystarczy żeby przypomnieć sobie szukany wyraz. Jednak, jeśli będziesz miał problemy z dokładnym zapamiętaniem (zawsze będzie ci się gubiło to "e" w piśmie), zawsze możesz wstawić wyobrażenie litery „E” - zamień literę „E” na Enta - stwór z Władcy Pierścieni, który przypominał drzewo, albo na twoja znajomą Ewę.

 

Więcej informacji, które pozwolą ci łatwiej opanować język obcy znajdziesz w książkach.
„Pamięć – trening interaktywny” – Marek Szurawski.
"Genialna pamięć" – Tony Buzan